Het Scoutsuniform

Beste scouts en gidsen,

Met het dragen van het scoutsuniform toon je dat je scout of gids bent en verwijs je naar de waarden van de beweging. Het scoutsuniform geeft leden en leiding de mogelijkheid om hun verbondenheid te tonen en laat toch ruimte voor een persoonlijke touch.

sdgsdgpng Het scoutsuniform bestaat voor iedereen in alle takken uit een aantal zelfde eenvoudige basisstukken, goed van snit om in te ravotten: een beige hemd, bruin-groene trui en groene broek of rok. Deze zijn te verkrijgen via de Hopper-webshop of één van de Hopper-Winkels

Scoutsdas das3png

Naast deze kledij behoort de groepsdas (bij ons geel met zwarte rand) ook tot het uniform. Deze das is verkrijgbaar bij onze groep zelf. Vraag hier gerust naar voor of na de vergadering.

Bij de kapoenen is het niet verplicht om het volledige scoutsuniform te hebben. Enkel de groepsdas is voor hen verplicht.

Enkele richtlijnen rond het goed dragen van een das:

• Zorg ervoor dat de das gestreken is (zeker de zwarte boord) en vervolgens wordt opgerold. Dit ziet er direct een pak minder slordig uit.
    daspng
  • De das wordt bij voorkeur rond de hals gedragen zoals hierboven, indien je je scoutshemd aan hebt kan rond de arm ook.
    das2png
  • Indien je je das niet zo goed kan knopen, kan je je das ook altijd upgraden met een dasring.
Help, waar moet da tekentje??

Het is niet altijd zo vanzelfsprekend welke kentekens er allemaal op het scoutshemd moeten genaaid worden en op welke plaats. Daarom hebben we hier even een mooi overzicht gemaakt voor jullie. (Alle kentekens, behalve het groepslintje, zijn via de Hopper verkrijgbaar)

uniform11JPG

1. Jaarkenteken: elk jaar is er een nieuw jaarteken. Dit hoort boven het rechter borstzakje te komen.
  2. Takkenteken: Elke tak heeft zijn eigen kenteken. Dit komt op de rechter mouw, onder het groepslintje.
    takkenpng
  3. Groepslintje: dit teken is eigen aan onze scoutsgroep (Scouts Zingem St. Bavo-Dr. Lowie). Dit teken komt bovenaan de rechter mouw
    456png
  4. Kentekens vorige jaren: Bij ons is het de gewoonte om de kentekens van de vorige jaren op de rug te naaien. Niet zeker meer in welke volgorde (links boven op de rug hang je het oudste) de jaartekens waren? Hier staan ze nog eens opgelijst: Jaarthema's
    698png

5. Vlaamse leeuw: De Vlaamse Leeuw (lijkt op het provincieshild van Oost-Vlaanderen maar is niet hetzelfde) komt bovenaan de linker mouw.
    vlaanderenpng
  6. Provincieschild: Het schild van onze provincie (Oost-Vlaanderen) komt op de linker mouw onder de Vlaamse Leeuw.
    oostvlpng
  7. Internationaal kenteken: Dit kenteken komt op de linker mouw onder het provincieschild. Voor de jongens (Scouts) en  meisjes (Gidsen) zijn er een verschillend kenteken.
    gidssenpng
  8. Belofteteken: Vanaf de wouters komt hier het kenteken van de Welpen (voor de jongens) of het kenteken van de Kabouters (voor de meisjes). Van zodra de welp/kabouter zijn/haar belofte heeft gedaan, wordt het welpen- of kabouterteken vervangen door het belofteteken (dat is dus vanaf de jonggivers). Dit komt op het linker borstzakje.
    beloftepng
  9. België en Europa: Het kenteken van België en Europa komt boven het linker borstzakje.
    belgiepng
  10. Scouting-teken: Dit teken komt op het rechter borstzakje.
    scoutingpng